Trygg hantering
av dina personuppgifter


Vi vill att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Här kan du läsa mer om vilka personuppgifter vi behandlar, vad vi använder dem till, vilka som får ta del av dem samt vilka rättigheter du har.
 
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna leverera och ta betalt för de tjänster som vi levererar till dig. Uppgifterna används endast för internt bruk och hanteras i enlighet med gällande lagstiftning så länge det är nödvändigt för att kunna leverera tjänster eller uppfylla lagkrav. Tillgång till personuppgifter ges och innehas endast av de medarbetare som behöver tillgång till personuppgifterna för att kunna utföra sitt arbete. Alla våra kunder kommer att få ett brev med denna information inom den närmaste tiden.
 
Nya dataskyddsförordningen
Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av den nya dataskyddsförordningen GDPR, artikel 6.1e (behandling av personuppgifter är nödvändig för att kunna utföra en uppgift som är av allmänt intresse). GDPR (General Data Protection Regulation) ersätter den tidigare Personuppgiftslagen, PUL.
 
Vi får tillgång till dina personuppgifter på detta sätt
  • Uppgifter som du tillhandahåller oss direkt
  • Uppgifter som vi får från offentliga register
  • Uppgifter som vi får när du kontaktar oss, besöker oss eller på annat sätt tar kontakt med oss 

Vilka uppgifter behandlar vi?
Vi behandlar endast personuppgifter när vi har laglig grund. Förutom de uppgifter som vi inhämtar från dig själv kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan som exempelvis folkbokföringsregistret eller fastighetsregistret.
 
Exempel på personuppgifter vi behandlar:
  • Namn
  • Personnummer
  • Hemadress
  • Telefon- och mobilnummer
  • Privat e-postadress
  • Fastighetsbeteckning 

Vi informerar dig på detta sätt
När vi samlar in dina personuppgifter för första gången kommer vi att informera dig om hur vi har fått tag i personuppgifterna, vad vi kommer att använda dem till, vilka rättigheter du har enligt dataskyddslagstiftningen och hur du kan ta tillvara dessa.
 
Du kommer också att bli informerad om vem som är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen och hur du kan kontakta oss om du har frågor eller behöver lämna en begäran eller förfrågan som avser dina personuppgifter och/eller rättigheter.
 
Dina rättigheter
Den nya lagen innebär att du som kund har ett antal rättigheter. Du kan bland annat beställa hem ett registerutdrag med dina personuppgifter som finns i våra register. I fråga om känsliga personuppgifter har vi inrättat särskilda behörighetskontroller, vilket innebär ett högre skydd för dina personuppgifter.
Våra säkerhetssystem är utvecklade med din integritet i fokus och skyddar i mycket hög grad mot intrång, förstöring samt andra förändringar som kan innebära en risk för din integritet.
 
Vi lämnar inte ut dina personuppgifter till tredje part om du inte har samtyckt till det eller om det inte är nödvändigt för att uppfylla våra förpliktelser enligt avtal eller lag. I de fall vi lämnar ut personuppgifter till tredje part upprättar vi avtal samt säkerställer att personuppgifterna behandlas på ett betryggande sätt.
 
Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.
 
Vill du veta mer om dina rättigheter eller om hur vi hanterar dina personuppgifter?
Hör av dig till vår kundservice på info@gastrikevatten eller telefon 020-37 93 00.
 
Kontakt
Gästrike Vatten AB, org.nr 556751-1661, är personuppgiftsansvarig för företagets behandling av personuppgifter. Besöksadress: Hamnleden 20 Gävle. Telefonnummer: 020-37 93 00.