Testar SMS inför avstängning av vattnet i Furuvik


I morgon tisdag testar Gästrike Vatten ett nytt sätt att nå sina kunder. Det är 125 fastigheter i Furuvik som kommer att få SMS om att vattnet tillfälligt stängs av. Den som inte har ett mobilnummer får ett telefonsamtal till den fasta telefonen med ett inspelat röstmeddelande.

– Med SMS och talsvar uppnår vi bättre service till våra kunder samt får en snabb kanal för att få ut information vid akuta händelser, säger Nils-Erik Dahlsten, GIS-ingenjör på Gästrike Vatten.

Ibland stänger Gästrike Vatten av vattnet för att förbättra vattenledningarna. Några dagar innan brukar kunderna få ett pappersbrev eller en lapp i brevlådan om att vattnet ska stängas av. Men i morgon, tisdagen den 17 juni, är det premiär för Gästrike Vattens nya teknik att skicka SMS. De boende får då SMS eller ett inspelat röstmeddelande på sin fasta telefon om att vattnet ska stängas av. Gästrike Vatten hoppas att kunderna ska uppleva att servicen ökar med den nya tekniken.

Idag är det inte självklart att tömma sin fysiska brevlåda ute vid gatan varje dag eller ens varannan dag. I mobilen har många av oss flera digitala ”brevlådor” och det är en annan väg för att nå fram med viktiga meddelanden.

Gästrike Vatten ser fram emot ett smidigare och framförallt snabbare sätt att skicka meddelanden om avbrott eller driftstörningar. Det minskar mängden brev och därmed får vi en lägre miljöpåverkan. När vattenleverantören kan nå sina kunder snabbt ökar servicen och säkerheten för invånarna är högre om det skulle inträffa något som påverkar vattnets kvalitet.

Testa ny teknik

I samband med att Trafikverket arbetar i Furuvik så kommer vi tillfälligt att stänga av vattnet. Då ska vi för första gången använda den nya tekniken. Gästrike Vatten kommer att testa tekniken kopplat till GIS-kartor under några månader. Efter sommaren utvärderar vi och vi delar gärna med oss till andra kommunala aktörer om våra erfarenheter. Om allt fungerar som vi hoppas så kommer tjänsten att handlas upp permanent.


Fakta tekniken           

Med hjälp av GIS ”ringar vi in” ett område på kartan där det finns kunder som vi vill nå.
Vi skickar SMS- och röstmeddelanden till de som bor på fastigheten och är över 16 år.
Flera vattenproducenter i Sverige använder redan tekniken.
 

För frågor vänligen kontakta               

Nils-Erik Dahlsten, GIS-ingenjör Gästrike Vatten
026-17 51 14
nils-erik.dahlsten@gastrikevatten.se

Sidan skapad 2014-06-17 10:32:01