Driftinformation

Starttid Område Kommun Beräknas klart
2019-02-05 12:00 Östhammar Östhammar

Beskrivning:

Smaken på vattnet i Östhammar

Uppdatering 2019-02-20
Brunnen som förser Östhammars vattenverk med vatten har påverkats av ytvatten från den kraftiga snösmältningen, vilket påverkar vattnets smak och gör det grumligt. Vi tar prover kontinuerligt för att säkerställa att vattnet hela tiden håller hög kvalitet, så det är ofarligt att dricka.
Avhärdningsanläggningen på vattenverket kommer att vara fortsatt avstängd till dess att vi åtgärdat felet som uppstått i den.
Tack för ditt tålamod!
 

Uppdatering 2019-02-15

Vi har konstaterat ett fel i avhärdningsanläggningen som den troliga orsaken till smakförändringar i vattnet. Detta gör att avhärdningsanläggningen kommer att stängas av och vattnet kan då upplevas hårdare, ge fläckar på diskbänken etc.

Uppdatering 2019-02-07
Våra undersökningar av vattnet gör att vi misstänker ett fel i avhärdningsanläggningen på vattenverket. Med anledning av detta så stängdes anläggningen av under gårdagen, vilket medför att vattnet kommer att vara lite hårdare än vanligt till dess att felet är avhjälpt.
Om du fortfarande upplever smakförändringar så rekommenderar vi att du spolar ur flera kranar samtidigt tills vattnet smakar bra igen.


Vi har sedan slutet av vecka 5 fått in klagomål på hur vattnet i Östhammar tätort smakar. Vi arbetar för att lösa problemet så att vattnet smakar som vanligt igen.
De prover vi har tagit på vattnet visar att det inte är några bakterier eller annat problem med vattnet, så det är ofarligt att dricka.
På kvällen igår, den 4 februari, genomförde vi spolningar på flera platser runt om i området för att försöka få bort smaken, och vi kommer att fortsätta vårt arbete till dess att vattnet smakar bra igen.

Tack för ditt tålamod!
 

Kontakt

Har du frågor är du välkommen att kontakta Gästrike Vattens kundservice på
020- 37 93 00, (9-12, 13-15) eller info@gastrikevatten.se.
 
Sidan skapad 2019-02-05 14:10:15
Senast ändrad 2019-02-20 15:08:42